27 февруари 2014 г.

Цари Мали Град

Една събота следобед решихме да отскочим до Цари Мали Град. Разгледахме набързо в интернет за маршрута и по-подробна информация и тръгнахме по лъкатушещия път  София -> Бистрица -> Белчински Бани.

Портата и кулите й, снимани от вътрешния двор

Крепостта Цари Мали Град се намира край село Белчин, Самоковско. До него (с кола) може да се достигне по два основни маршрута. Единият е през пътя Дупница (около 30км) - Самоков (около 15км), а другият е директно от София, като се излезе през Бистрица ( около 50-60км.). В самото село има табели, а крепостта се вижда още щом слезете в долината.
От паркинга до самата крепост се достига по три пътя.
- Дълъг - 800м., който не е много стръмен, но е по-заобиколен.
- Къс - 400м., който е по-стръмен.
- Асансьор, който побира 8 човека и се изкачва за около 3-4 минути. Ако се ползва от по-голяма група, може да е необходимо предварително запазване, а самото чакане на опашката си отнема 15-30 мин.

Таксите (по спомен) 4лв вход за възрастни и около 3лв за асансьора.

Реконструкция на църквата от XV век "Възкресение Христово"
Такса вход се плаща на самата крепост. Влизайки вътре се забелязват основната порта, църквата, стария дънер ( Оброк "Свети Спас" ) и чешма със статуя, които според мен, някак си не пасваха на обстановката. Във всяка една от кулите на крепостта има разположени малки музеи с експонати. Може да видите глинени съдове, тежести, оръжия, монети и доста други неща. Но това което ми направи впечатление, беше възможността ( като изчакаш и другите желаещи ) да пробваш няколко различни костюма от епохата на крепостта. Минусът тук бе това че са основно доспехи и мъжки дрехи, няма избор за дамите, но пак си е доста весело. В една от кулите имаше и изработено грънчарско колело.
В самия двор, под шатра, в дясно от входа е разположен и умален модел на крепостта и
Една от кулите до главната порта
начина, по който се смята че е изглеждала. Разходихме се във вътрешния двор, разглеждайки дърветата, стените на вътрешните сгради и зелената поляна, порадвахме се и на гледката, откриваща цялата долина като на длан и излязохме.
След като разгледахме крепостта и излязохме от музейната част, видяхме парка. Около стените са изградени алеи, въжен мост (дърво и въжета в продължение на стотина метра) и много катерушки и занимания за деца. Има маси, чешма, катапулт, статуи и доста широко пространство. Ако времето е хубаво си заслужава да се убие един следобед там.

Въженият мост
За съжаление, когато бяхме там, гонехме последните минути, в които беше отворен музея и не успяхме да разгледаме църквата, която се намира в близост до асансьора и в самото начало на стръмната пътека.

Затова и ще идем пак, да разгледаме това което пропуснахме.

А сега малко история за крепостта Цари Мали Град (наричана по време на възраждането - Свети Спас), заимствана от  сайта на музея.

Крепостта е съществувала като укрепено селище от ІV до края на VІ век. До този момент археолозите са открили четири кули, 200 м от крепостната стена, проучени са седем сгради от различни периоди - три раннохристиянски църкви и една средновековна църква. Края на крепостта се свързва с едно мощно аварско нашествие в 578 г. при което са унищожени почти всички крепости в района - Пернишката крепост Кракра, Сердика, античния град Германия, Шишманово кале. Номиналите на монетите открити в крепостта датират от 578 г. от византийския император Юстин II - бронзови фолиси.
Населението в крепостта било основно от траки, което по време на римския период приема римските обичаи, мода, градоустройство, живот и бит. Освен тях е имало и готи, които се предполага че са пристигнали от столицата им - крепостта "Нове" при Свищов.
В крепостта се намира и ранно-християнски култов център. В него са намерени три църкви изградени една върху друга, като най-старата е от IV век.