20 юни 2015 г.

„Обиколката на Витоша 100 км.“, 2015 год.

   Линк към моят блог   

Случи се отново!
Честно казано не мислех да си го причинявам пак, но така се стекоха обстоятелствата, че датата на провеждане на обиколката съвпадна с промеждутък в моите ангажименти и доста бързо осъзнах, че вече съм взел решението - датата е 03.05.2015 год.
Положителното беше, че все пак бях поддържал известна форма - не бях прекъсвал бягането от лятото на 2014 год. Разбира се интензивността му не беше голяма, но все пак това ме успокояваше до някаква степен и очаквах да успея да се подготвя в оставащите 6 седмици до старта.

Какво ме очакваше:
Маршрута на Обиколката на Витоша 100км.
Височинен профил на маршрута.
В първата от тези седмици се тествах и избягах единия ден /вторник/ 25 км. за 2ч. и 10 мин. - бях като разглобен, двата ми крака бяха с по две красиви пришки. Изобщо страхотно начало на подготовката. Възстановяването беше бързичко и отново бягах в петък, след това в неделя... В неделя бях решил да правя денивелация, когато в гората /пътеката по която бягаме се намира в една горичка край квартал Пишмана, гр.В.Търново/ дойде да тренира и Свилен Митрофанов, който е треньор по лека атлетика. С него често се засичаме на пътеката и доста сме си говорили на тема бягане. Като видя, че тичам по наклона ме пита какво правя и аз му обясних, че имам намерение да участвам в Обиколката на Витоша. От там нататък нещата се развиха от само себе си - Свилен прояви желание да ми помогне да се подготвя и започнахме почти ежедневни тренировки под неговото ръководство.
Следващите 5 седмици изтекоха много бързо, като през тях съм избягал съответно - 53км, 54 км, 42км, 55км и последната седмица 22 км.
През цялото това време освен тренирането, Свилен ми даде и доста ценни съвети за други тънки моменти при едно такова участие - от облеклото, през храната, до техниката и планирането на самото бягане в този планински супер маратон.
Петък 12.06.2015 год. пътувах за София за да имам време да почина и да се наспя преди старта, който беше определен за 13-ти срещу 14-ти юни в 0,00ч.
Събота 13.06.2015 год. мина бавно, мнооого бавно. Просто нямах търпение да стане полунощ и да тръгнем по познатия ми вече маршрут на Обиколката на Витоша 100 км. Следобед успях да поспя 1,30ч., което не е много, но все пак е нещо. Вечерта хапнах рано, а малко преди да тръгнем за автобуса, с който щяхме да стигнем до старта изядох и известно количество ягоди с мед :)
Около 22ч. се събрахме аз, братовчед ми и няколко негови приятели, които също щяха да участват и се запътихме към спирката на автобуса. Около 23,20ч. бяхме на мястото на старта - пред Резиденция Бояна. Към 23,50ч. влязохме в огражденията на старта и зачакахме сигнала. С братовчед ми се бях разбрал, че бягаме всеки според възможностите си и няма да се съобразяваме един с друг. На старта се видяхме и с още двама познати от В.Търново, с които често се засичахме на пистата в гората, Цецо и Владо.
Тук ще отворя една скоба да кажа, че имах още един джокер за тази година. Една приятелка - Стефи - предложи да бяга с мен последните 24 км. от пост Брезите до финала. Имахме уговорка да й се обадя като мина през пост Чуйпетлово, което е средата на дистанцията - 43,3 км., за да има време да се придвижи на Брезите.
И така старта беше даден в 0,00ч.
Началото...
Не знам колко точно души бяхме на старта но предполагам над 500. Постарах се отново да изпреваря основната маса, за да съм по-спокоен по тясната пътека между Владая и Кладница. До първия пост почти изцяло тичах, като може би през 10-15 минути си давах по 1 минута почивка с ходене.
До Пост №1 над с.Владая са 9 км. и пристигнах в 1,06ч., като за сравнение при последното ми участие бях там в 1,21ч. - имах вече 15 минути преднина. Грабнах само три бонбона, пих две-три глъдки мед с лимон и орехи, които си бях направил, малко вода и отново тръгнах по пътеката.
Към следващия пост се движихме една групичка от около 10-ина души, които бягаха с моето темпо. Около 2 км. преди да излезем на асфалта и да влезем в с.Кладница скоростта едва забележимо, но достатъчно осезаемо за мен, падна. Реших да изпреваря групата и да продължа малко по-бързо.
Пост №2 - с.Кладница - 22-ри км. - пристигане в 2,39ч. /за сравнение - 3,29ч. предния път/. Отново много добро темпо, но не бързах да се радвам - това беше едва началото. На поста изядох набързо три резенчета лимон, малко посолена краставица и вече в движение пих от моя елексир, както и вода - престой на поста 1 минута.
До следващия пост на яз.Студена са 9,7км. Маршрута продължава известно време по асфалтов път, след това отбива вдясно по черен път, където се редуват изкачвания и спускания, бяга се покрай брега на язовира и се стига до Пост №3 на 33-ия км. Бягането ми до този пост вече беше почти самостоятелно, само от време на време настигах други състезатели. Като цяло не си спомням да са ме изпреварвали там, може би само 1 човек. За моя приятна изненада до поста успях да стигна в 3,41ч. - т.е. за 1,02ч., което е скорост близо 10км. в час. Предната година бях там в 5,34ч. - вече имах почти 2 часа по-добро време. Почивката ми беше аналогична - 1 минута за бързо хапване на лимон, краставица и няколко фурми.
Потеглих към следващия пост Чуйпетлово. Той е средата на маршрута - 43,3 км. и до него имах 11,1км. по асфалтов път с постоянно леко изкачване, като се минава и през село Боснек. Този участък никога не ми е бил приятен, така беше и сега. Бягането по асфалт ми е дискомфортно - краката се подбиват много лесно и по-бързо се схващам. Схващания започнах да чувстам още преди Боснек. От време на време започвах да ходя като щъркел вдигайки високо краката и правейки големи крачки, което облекчаваше до известна степен болката. Малко преди Боснек чух, че някой бяга след мен - обърнах се - няма никой. Стана ми доста чудно какво става. Скоро вече шума от бягането беше до мен и видях, че е едно момче без челник :) Подмина ме, но не след дълго минавайки през с.Боснек го настигнах отново - беше забавил защото в тъмното не виждаше къде води маркировката. Заговорихме се с него и известно време бягахме заедно, като той ползваше светлината от моя челник. По-късно се засякохме с него и на Чуйпетлово, а след това и на самия финал - завърши 43 секунди преди мен /запознахме се едва там - казва се Сава/. След като подминах Боснек реших да се опитам да бягам с малко по-високо вдигнати колене /досега бягах икономично ниско до земята/. Това се оказа доста добър опит и схващанията напълно изчезнаха от промяната на техниката на бягане. Постепенно небето започна да изсветлява, наближаваше изгрева.
Пост №4 Чуйпетлово - пристигане в 5,07ч. /7,30ч. предходната година/ Изпих набързо един чай и едно хапче магнезий против схващане. В 5,08ч. тръгнах отново. Първата ми работа беше да звънна на Стефи да й кажа, че съм минал Чуйпетлово за да се гласи да тръгва за пост Брезите. Оказа се, че тя беше вече будна и гледала онлайн междинните резултати от обиколката за да види дали съм минал поста. Казах й - не знам кога ще бъда на Брезите... - наистина не знаех, мислех, че ще се забавя заради схващанията. Вече беше почти светло, затова изключих и прибрах челника.
Пост №5 с.Ярлово - 51,5км., 8,2 км. от Чуйпетлово. Пристигнах там в 6,18ч. /9,19ч. старо време - 3 часа преднина/. Общо взето не успях да поддържам много добра скорост в тази отсечка. На пункта загубих цели 2 минути :) Хапнах четвърт банан, лимон, вода и едно енергийно шоколадово гелче. В 6,20ч. отново тичах по маршрута.
Следващата отсечка е от около 14км. като първата половина представлява изкачване по черен път през ливади. За съжаление предния ден там се е бил излял проливен дъжд, та имаше малко бускуване в калта, което все пак до някаква степен забавяше придвижването. По тази пътека се движих с един мъж на 45 години ако не се лъжа, с когото доста си поговорихме. Разказа ми, че е участвал тази година на маратон в Лондон :) С него бяхме заедно до навлизане във вилната зона на Ярема. Следваше малко стръмно спускане и там той тръгна напред. Аз реших да не рискувам и да си пазя краката и спусках по-бавно. Излиза се на асфалтовия път на Ярема за малко, по който се върви около 1 км. и след това се отбива вдясно отново по черен път. Следва отново спускане, равно и се излиза на шосе, по което постепенно се изкачва към Брезите. Като стъпих на последната права пътека през една ливада най-горе видях познато лице - Стефи чакаше, заедно с други хора от пункта.
Аз и Стефи на пункт Брезите, 65-ти км.
В 8,21ч. бях на Пункт №6 Брезите, 65-и км. /12,10ч. предходната година - близо 4 часа разлика/. Тук отново изядох едно енергийно гелче с достатъчно количество вода. Забавих се около 5 минути, които тогава ми се сториха не повече от 1-2... Отново тръгнах, но този път имах компания и още по-голяма мотивация да измина оставащите 24 км.
Ставаше все по-трудно да тичам и доста често се налагаше да минавам в бързо вървене. Мускулите все повече се схващаха. Щъркеловата походка почти не помагаше, но все пак облекчаваше поне малко болката. С незнайно какви сили успявах да накарам тялото си да тича, като основно разчитах на ръцете си да го избутват напред с енергични движения, а краката служеха само за преместването. До тогава бягах с бутилка вода в ръка за да не се налага да бъркам в раницата и да губя време. Стефи по едно време ми я взе да не ми пречи.
Малко след пост Брезите.
Около 9,25ч. стигнахме до изнесен над Бистрица подкрепителен пост - там хапнах отново няколко резена лимон, фурми и пих кола. Казаха ни, че от там имаме 15км. до финала. Звучеше ми, колкото близо толкова и далече :) Ако бях свежарка тези 15 км. щях да ги мина за отрицателно време, но... не бях.
Пост №7 Симеоново, 80-ти км. 10,30ч. /15,35ч. предходната година - 5 часа подобрение/. Няма много  за разказване тук, освен че на този пункт пих най-сладките сок от малини и сок от роза :) Оставаха само 9,6 км. до финала и вече настроението ми беше приповдигнато, до колкото може да бъде такова след 80 км. бягане и ходене. От Брезите до тук успявах сравнително успешно да редувам бягане с ходене, но малко след поста опитах да тичам и "О, ужас!" - в дясното коляно ме прониза някаква болка... Казах си точно сега ли? Вече виждах как успявам да финиширам под 12ч., а краката сега искат да ме предадат. Започнах да ходя без да прегъвам десния крак. Постепенно ме отпусна и опитах отново да го движа нормално - нищо не ме болеше. Затичах се, страхотно - няма я болката!
Стигнахме Пост №8 Драгалевци 83-ти км. в 10,58ч. /16,14ч. миналата година/. На бързо пих малко кола, вече храна отказвах и директно продължихме да изминем последните 6,5 км. Кризата с коляното обаче се повтори и то за по-дълго. Вече виждах как 12-тия час ми се изплъзва, но нямаше какво много да направя. Единствено се опитвах да поддържам колкото е възможно по-бързо ходене. След като ме отпусна болката отново почнахме да редуваме тичане с ходене и така до спускането по калдаръмената улица от Боянската църква. Там Стефи по някакъв начин успя да ме принуди да й дам раницата си, за да мога да не ми пречи, и ми каза да спускам вече колкото мога по-бързо.
След пресичането на кръстовището на ул.Даскал Стоян Попандреев вече се намирахме покрай оградата на Резиденция Бояна - на 1,4 км. от финала - около 1,1км. спускане и 300 метра равна отсечка. След още някое окуражително подвикване от страна на Стефи да натисна, аз се отпуснах и постепенно започнах да ускорявам по наклона. Болката я нямаше, схващането също беше изчезнало, като с магическа пръчица. След първите 400 метра вече спринтирах, настигнах първо една групичка от 4-ма бегачи /после се оказа, че само 3-ма от тях са състезатели/ изпреварих ги без никакви усилия - прекалено бавно се движеха. Последните 400-500 метра настигнах още един участник и вече на равното успях да изпреваря и него. Последните 300 метра хвърлях по един поглед назад да видя дали той ще започне да ме гони, но нямаше подобен опит и малко намалих скоростта. Ако някой по-рано ми беше казал, че ще спринтирам последният километър до финала след 88 изминати километри щях да си помисля, че не е добре...
Пресякох финала /дистанцията е 89,6 км., а не 100км. както се води обиколката/ в 11ч. 50мин. и 55 сек. Радостта ми беше огромна - успях да финиширам с време под 12ч. и бях подобрил предишното си участие с 5 часа и 47 мин. /17,38ч./.
Средната ми скорост за състезанието беше 7,5 км./ч. Първата половина - средна скорост 8,5 км./ч., а втората - 6,7 км./ч.
Летвата тази година беше явно много висока - бях на 57-мо място, а с това време през 2013 год. щях да съм 22-ри, а 2014 год. 33-ти. Също така много висок е и процента на завършилите в контролното време /около 70% - 376 финиширали жени и мъже от 500-550 стартирали/.
Крайното класиране може да видите на страницата на проявата: Обиколка на Витоша 100км - Класиране
57-мо място, от 299 завършили мъже.
Първата ми работа след финала беше да се обадя на Свилен и да му кажа резултата от Обиколката на Витоша и да му благодаря за 5-те седмици работа с мен, защото това беше и негова заслуга. Благодарих разбира се и на Стефи, за подкрепата в последните и най-трудни 24 км. от маршрута.
Така завърши и тази обиколка, в която успях отново да превъзмогна себе си и болката, която е неизменна част от такъв ултрамаратон.
Дали ще има друго участие? Времето ще покаже...
14.06.2015 год., гр.София

Няма коментари:

Публикуване на коментар